PUE ZUS

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom mobilnym klient Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ma możliwość w jednym miejscu zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi, świadczeniami i płatnościami bez wychodzenia z domu.

Kto może skorzystać z platformy PUE ZUS?

 

Platforma Usług Elektronicznych jest przeznaczona dla wszystkich klientów ZUS. Wystarczy się zarejestrować w celu założenia osobistego konta, które umożliwia wiele udogodnień, w tym:

  • uzyskanie informacji o ubezpieczeniach,
  • wgląd do swoich danych na prywatnym koncie ZUS,
  • składanie i odbieranie dokumentów,
  • rozliczanie składek (ePłatnik),
  • kontrolowanie swoich spraw i otrzymywanie powiadomień e-mail lub SMS,
  • rezerwowanie wizyt w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Przewodnikiem po portalu jest Wirtualny Doradca, który odpowie na niejasne kwestie związane z ubezpieczeniami społecznymi, ZUS-em i platformy.

Indywidualny profil można swobodnie modyfikować, dostosowując do własnych preferencji. ZUS przygotował 4 warianty przeznaczone dla określonych grup społecznych:

1.Ubezpieczeni – sprawdzają swoje konto, uzyskują informacje o ubezpieczeniach, korzystają z kalkulatora emerytalnego wyliczającego prognozowane świadczenia po ustaniu pracy zarobkowej.

2.Płatnicy składek – kontrolują należne składki i wpłaty oraz uzyskują informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczenia.

3.Przedsiębiorcy – korzystają z aplikacji Płatnik, poprzez który zgłaszają osoby do ubezpieczenia i rozliczają składki.

4.Świadczeniobiorcy – uzyskują informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach, tj. zasiłkach, emeryturach i rentach, a także otrzymują dostęp do formularzy PIT.

Jak korzystać z platformy PUE ZUS?

Po zarejestrowaniu się na portalu pue.zus.pl klient standardowo otrzymuje login oraz hasło do własnego profilu PUE. Dla osób posiadających profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany wystarczy dokonać potwierdzenia tożsamości na etapie samej rejestracji. Pozostali będą musieli uwierzytelnić dane osobiste zgłaszając się do oddziału ZUS w swojej okolicy.

Sprawne korzystanie z platformy, a więc wysyłanie i odbieranie dokumentów związanych z ZUS będzie możliwe za pomocą składania podpisu elektronicznego. Do tego celu należy wykorzystać bezpłatny profil zaufany ePUAP (wniosek o jego założenie znajduje się na stronie epuap.gov.pl) i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelniania profilu PUE.

PUE ZUS dostępne też przez telefon

 

Klienci ZUS, którzy z różnych przyczyn nie posiadają dostępu do internetu, mogą skorzystać z Platformy Usług Elektronicznych przez telefon:

801 400 987 – dla tel. stacjonarnych

(22) 560 16 00 – dla tel. komórkowych

 

Specjalne Centrum Obsługi udziela informacji o danych zgromadzonych na indywidualnym koncie, rezerwuje wizytę w placówce czy pomaga złożyć te wnioski, które nie wymagają podpisu elektronicznego.

Przed przekazaniem prywatnych informacji dzwoniący zostanie poproszony o uwierzytelnienie, czyli podanie identyfikatora i PIN, uzyskiwanych podczas rejestracji na pue.zus.pl.